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Hannah Yohalem. Picasso’s Defensive Head of a Warrior

Pablo Picasso Head of a Warrior

Pablo Picasso, Head of a Warrior (1933), Plaster, metal, and wood, 120.7 x 24.9 x 68.8 cm. Collection MoMA, New York. 268.1984 © Succession Picasso, 2016

Cet essai avance que malgré sa curieuse apparence, la Tête casquée de Picasso doit être considérée comme une position défensive dans et au-delà du monde artistique. Formellement, la Tête casquée montre que Picasso comprenait la sculpture comme un processus transformatif et traduit sa capacité à promouvoir ces transformations. Cette vision s’opposait à celle d’Alberto Giacometti, dont les sculptures et les objets perturbés et perturbants, remplis d’une charge érotique, exerçaient une grande influence sur le développement de la sculpture surréaliste. Au niveau politique, cette figure du guerrier se veut une discrète critique du militarisme, inspirée par la charge plus ouverte qui transparaît dans une traduction anglaise de la comédie grecque Lysistrata, que Picasso illustrait en même temps qu’il travaillait à la Tête casquée.

This paper argues that despite its goofy demeanor, Picasso’s sculpture Head of a Warrior (tête casquée) (1933) ought to be taken seriously as occupying a defensive position both within and beyond the art world. On a formal level, Head of a Warrior displays Picasso’s understanding of sculpture as a transformative art and his prowess in fostering those transformations. This view of sculpture stands in contradistinction to Alberto Giacometti’s erotically charged, continuously unsettled and unsettling sculptures and objects that were having a large impact on the development of Surrealist objects at the time. On a narrative level, the warrior figure functions as a soft political critique of militarism stemming from the more fervent attack embodied by an English translation of the Greek comedy Lysistrata that Picasso was illustrating while he worked on Head of a Warrior.

Hannah Yohalem est doctorante dans le département d’art et d’archéologie de Princeton University. Sa thèse, The Device: Objects, Bodies, and Words in Motion in Jasper Johns’s Art, 1954-1968 (L’Instrument : objets, corps, et mots en mouvement dans l’art de Jasper Johns, 1954-1968), analyse comment le mouvement relie les objets et les mots au corps humain dans les œuvres d’instrument de Johns dans tous les médias. Ses articles ont été publiés dans Performa Magazine et le dossier de recherche du Museum of Modern Art sur la sculpture de Picasso (MRC Dossier 2). Hannah détient des certificats du Program in Media and Modernity et du McGraw Center for Teaching and Learning à Princeton University. Elle est actuellement boursière de recherche au Smithsonian American Art Museum à Washington.

Hannah Yohalem is a PhD candidate in the department of Art and Archaeology at Princeton University. Her dissertation, “The Device: Objects, Bodies, and Words in Motion in Jasper Johns’s Art, 1954–1968” focuses on the ways in which movement links objects and words with the human body in Johns’s device works across media. Her writing has appeared in Performa Magazine and the Museum of Modern Art’s research consortium dossier on Picasso’s sculpture (MRC Dossier 2). Hannah holds certificates from the Program in Media and Modernity and the McGraw Center for Teaching and Learning at Princeton University. She is currently a predoctoral Fellow at the Smithsonian American Art Museum in Washington DC.